Oro..

Tog ett bad nyss och låg å funderade lite på saker som hänt...
Vart är vår värld på väg?
4 barn och en mamma har blivit mördade på mindre än en månad, en 12 åring är försvunnen i uppsala, Patriks barndomskompis dog av överdos för nån dag sen och lämnar efter sig ett barn på ca 5 år.
Och många i vår omgivning, mest på Patriks "sida" då, är folk som jag inte vill se i Tindras omgivning; Alkoholister, drogmissbrukare eller har någon annan slags störning/sjukdom/problem...

Vågar man lämna sitt barn att gå till och från skolan själv? Måste man lära 5 åringar självförsvar för att de tryggt ska kunna leka ute på gården efter kl 18.00 när det börjar mörkna?

Vad ska man göra för att få våldet och drogerna att minska?
Vissa menar att man ska tillåta droger och låta nakomanerna komma till sjukhuset och få sina heroinsprutor för att minska både sjukdomars spridning och illegala droger som hamnar i fel händer!
Men hur f*n tror dom att det ska fungera?
Tror dom på allvar att någon går dit frivilligt? De kommer ju bara tro att polisen står där med dragna vapen och väntar på att få arrestera korkade pundare!
Vilket även jag tror att det kommer bli! Det kommer aldrig fungera! om OM de arresterar pundarna.. vad ska dom göra sen? "ajja bajja dum pundare! Inte knarka" och sen släppa dom ut på gatan igen? Elelr ska dom överbefolka fängelsena med "onödigt trams"?

Våldet kommer aldrig att försvinna... Mycket möjligt att det kan minskas, men då måste folk verkligen engagera sig! Men vi svenskar är alldeles för fega och hämdlystna.
Om någon man känner skadas, så ska man alltids hämnas... Hur ska någonsin våldet minskas när vi lär våra barn att hämd är bästa sättet att agera om någon närstående skadas eller liknande...
Och ser vi någon bli brutalt misshandlad på gatan går vi vidare som om det inte fanns... Istället för att agera!

Inte måste man väl slänga sig in i slagsmålet om man inte vill eller vågar! men ta upp telefonen, filma, fota, ring polis och ambulans, NÅNTING!
Gå inte bara vidare!

Det jag tänker bidra till för det minskade våldet och alkohol/drogmissbrukaet hos unga är att anmäla mig som "förälder på stan" i sommar! Och kommer dom och säger att jag är "för ung" igen så ska jag trycka upp mitt leg i nyllet på dom tillsammans med en bild på min söta lilla dotter och förklara hur mkt jag verkligen vill det här och att dom kan dra åt h***e om jag inte få gå!
Och får jag inte gå ändå... Så tar jag en egen röd eller gul j*a jacka och går ut på stan själv!!

SÅ DET SÅ!!

Jag tror att ungdomarna lättare kan relatera och prata med någon yngre... Det kände jag själv iaf när jag var i den åldern! Jag minns Sofie, hon var ung och förstod hur det var att vara tonåring och kännslorna och "kraven" som hör till! Jag minns hur lätt det var att prata med henne! Men så kom det någon gammal "kärring" och då vart man istället kaxig och satte sig på tvären!
Jag vill vara som Sofie! Jag vill hjälpa ungdommmarna att förstå att de inte måste supa och knarka för att vara "Inne" eller populär (Samma sak kanske?)! Visa dem att man KAN ha roligt utan alkohol och att sånt är skadligt. och inte allt det där drabblet man får lära sig i skolan: "ajja bajja! Dumt att knarka"... Utan från egna erfarenheter!

JAG SKA GÖRA EN INSATS FÖR MITT BARNS FRAMTID!
Gör det du oxå!

Kommentarer
Postat av: Kim

bra skrivet. men vaddå, dom kan väl ej säga att du e för ung? ja vet en tjej som brukar nattvandra i grisslehamn, hon är född 88a.

2008-04-08 @ 11:43:04
URL: http://kimlundin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0