Bilkörning och hästfolk!!

Glömde ju berätta att jag övningskörde igår (Lördag) med mamma! Fick köra Seaten och FI FAEN vilken skillnad det var mot Fårrden! hihi! Inget ont om Fårrden, men jag kör nog hellre Seaten i framtiden! hehe! Vi övade lite krypkörning, hitta dragläge och att växla ner! haha! Jag är skitdålig på att växla ner.... Och sen blir jag så nervös när det går fel och då går det bara ännu mer fel efter det! Fast det gäller inte bara bilkörningen, utan det mesta i mitt liv... haha! Men jag är nöjd med hur det gick!

Sen undrar jag vad det är för fel på vissa hästfolk! jag ställde en liten enkel fråga på ett hästforum och direkt blir man påhoppad och utpekad som en idiot!

Frågan var:

Jag ska börja rida ett fullblod, en gammal galoppör, som är väldigt stark i munnen. Jag är rätt så svag och otränad just nu då jag har haft uppehåll i ridningen i över ett år nu.

Så jag vill gärna ha lite tips på övningar och liknande på hur man kan få hästen mindre stark och mig lite starkare! ;)


Och genast börjar folk anta att jag ska bli stark för att slita hästen i munnen!!

 

Ett svar jag fick var bl.a:
Har du träningsvärk i armarna efter att ha ridit är inte problmet för svag rytatre utan fel i kommunikationen, som Lorita säger, ridsport är en tekniksport inte styrkesport ifrån ryttarens sida. Har du träningsvärk i armarna är inte problmet att du har för svaga armmuskler, utan att du använder fel teknik för att bromsa/hålla i hästen.


Självklart vet jag väl att man inte kan slita hästen till lydnad och att det krävs teknik att rida rätt. Inte fan är jag dum i huvudet! Men jag skulle gärna vilja träffa den som ALDRIG fått träningsvärk någonstans i kroppen av att rida efter ett längre uppehåll eller liknande!!

 

*Suck* Hästfolk...


Lite bra tips fick jag iaf av folk som fattade vad jag menade! Bl.a. pilates som jag länge har velat prova på och så googlade jag fram lite träningstips på hippson.se som bygger ridmuskler! Jag kan ju säga att jag inte tänker fråga efter fler tips på den sidan!!

 

Nu ska jag sova snart, lite tv innan bara!! :) och ringa Tobias! ♥

 

Puss och kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0