Katastrofen i Japan....

Jag sitter här helt förtvivlad och pratar med min vän Ken från Tokyo och han berättar att det är tomt i alla matvarubutiker, inget vatten och ingen mat. Han sitter och dricker öl på tom mage efter att ha fått vätske- och närings dropp på sjukhuset. Där han bor är det inte som värst, några rasade byggnader. Men utan mat och vatten. Utan el. Nyss gick de ut med en ny jordbävningsvarning som även kan drabba Tokyo.... Nu gick han ut en sväng igen och köpte sig lite te. Bättre än öl, men skulle helst velat att han fick vatten ju.. Men jag kan tyvärr inget göra...

Kärkraftverket i Fukushima har "exploderat" och det är stor risk för härdsmälta och det läcker radioaktiva ämnen. Tsunamin har orsakat mer skada än jordbävningen, även om jordbävningen orsakade tsunamin...

Jag var orolig igår över mina vänner, men blev lugn när jag fick veta att de var OK. Men så får man veta idag att de inte har mat, vatten eller el och att de kanske blir utsatta för radioaktivitet och efterskalv.... Jag önskar att jag kunde göra något! Jag känner mig lika hjälplös varje gång någon stor naturkatastrof inträffar. Jag vill bara skita i all är hemma och åka dit och hjälpa folk!! Varför kan man inte göra så? Och varför är andra länder så dåliga på att hjälpa till!? Obama skickade in extra militär till Japan för att hjälpa till.. Något annat har jag inte hört.. Så.. "GO OBAMA!"

Nu lite roligare saker.... Igår hade jag och Tindra en heldag i stallet! Hon red på Ini i solen och var hur glad som helst! Sen fick hon borsta på lilla Lilja som var lite mer lagom i storlek! Hon hjälpte till att mocka, sopa och att göra mat till hästarna. Hon var så duktig så!
Här är lite klickbara bilder:
En lycklig tjej!



Det finns även en film där hom hjälper till att mocka! Så duktig så! :D

Sen avslutade vi dagen på  McDonalds och det var två mycket trötta men glada tjejer som kom hem på kvällen!

Och idag har det bara varit elände...Först Japan och sen hör S av sig och har feber IGEN så jag tvingade honom att ringa och oka tid hos läkaren...
Jag är iaf nästan frisk, lite snorig bara och haft migrän sen igår. Tindra hostar och är snorig nu oxå. Hon som alltid brukar vara den som blir frisk först.

Nu ska vi gå och handla lite lördagsgodis, med lite vemod med tanke på att min vän inte kan äta eller dricka alls, men jag får tänka att jag passar på tills det samma händer mig. Och Tindra vill ha....
JAg önskar att jag kunde skicka över lite mat och vatten dit... Alla barn... Fy..

Nej nu ska jag göra mig i ordning och gå...

Mata ne, mina tankar är i Japan! ♥


Kommentarer
Postat av: Tan-chan

Det med kärnreaktorn var ju pga jordbävningen och inte tsunamin. Någonting med kylsystemet började krångla efter jordbävningen.



Men ja, jag känner mig också hjälplös nu. Fick höra samma från en gemensam kompis att mina vänner svälter där borta. Jag önskar verkligen att man kunde skicka mat eller något dit ner. Önskar att jag kunde åka dit ner med hela resväskan full med konserver och annan hållbar mat och dela ut det till vännerna först och främst. (T_T)

2011-03-12 @ 19:02:07
URL: http://www.tan-chan.blogspot.com/
Postat av: Tan-chan

Sv: Naaaw! Tack! Ja, jag hade säkert kunnat uträtta mycket arbete om man hade åkt som frivillig hjälpare. Skulle skita i om att det var just "drömdestinationen". Jag skulle jobba häcken av mig, och jag skulle vilja se personligen så att alla jag känner mår bra och ge dem mat och vatten som jag har tagit med mig från Sverige - om man nu hade fått göra det.

2011-03-13 @ 00:04:47
URL: http://www.tan-chan.blogspot.com/
Postat av: Tan-chan

Sv: Ja, jag förstod senare att du menade annorlunda. xD

2011-03-13 @ 00:13:44
URL: http://www.tan-chan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0